Home Concepts De Interface van de toekomst.
De Interface van de toekomst.

Wat is er in de toekomst allemaal mogelijk? Waar gaan we naartoe met de technologie en techniek?
Dit waren vragen waar ik me meerdere keren in mijn studie over heb moeten buigen.
Zo heb ik onderzoek gedaan naar de huidige technieken en hun verleden. Op die manier kun je dan gaan bedenken en bekijken waar het naar toe zou kunnen gaan in de toekomst. Ik moet zeggen dat ik redelijk wat technologie heb gezien maar dat mensen desondanks toch steeds weer met nieuwe ideeën komen aanzetten.

De toekomst en de technologie is iets dat mij als Technicus erg intereseert. Over de technologie en wat deze gaat doen in de toekomst kan ik dan ook een compleet aparte website over maken. Vandaar dat hier een van de opdrachten uit mijn Studie onder weer gegeven is. In andere opdrachten en artiekelen zal dit onderwerk zeker terug komen. Maar deze opdracht ging puur en alleen over technologie en de toekomst.

Techniek

In de toekomst zal het gebruik van de interface en opbouw ervan erg verandert zijn. Het toetsenbord en de muis zijn al op hun weg naar het pension. De volgende generatie muizen staat al klaar om het over te nemen. Deze zin niet meer gebonden aan 2 assen maarwerken over 3 assen. Verder worden de toetsen borden steeds meer een deel van een beeld scherm of een projectie. Kijk maar naar de OLED toetsenborden, deze bestaan uit 103 beeldschermpjes. Of je kunt een projectie toetsenbord van motorola gebruiken, draadloos en op bijna elk vlak te gebruiken.

Maar dit is wat er bewijze van spreken morgen te wachten staat. De interface van overmorgen laat dit achter in het stof. Er is nu al op grote schaal onderzoek naar alternatieve manieren van het inbrengen van data in een systeem. Zo zijn er onder zoeken naar spraak en handschrift herkenning. Ook zijn er onderzoeken naar het gebruik van de hersenen als input bron. Deze manier is de laatste tijd steeds meer in het beeld van de wetenschap gekomen en steeds meer onderzoekers gaan hiermee aan de slag. Met een redelijk waarschijnlijkheid is er te zeggen dat er binnen 20 tot 30 jaar een werken en winstgevende vorm van deze technologie is.

Sony heeft al een groot aantal patenten gekocht en aan gevraagd met betrekking tot deze technologie. En waarom 20 – 30 jaar, zo lang zijn de patenten geldig. Deze kunnen dan ook niet meer verlengt worden. Dus een Groot bedrijf als sony haalt zich de aandacht van een hoop concurrenten op de hals door deze patenten te nemen, en die moeten dus binnen hun looptijd genoeg opbrengen. Anders zou sony nog wel even wachten. Heel verwonderlijk komt deze zet niet want ook microsoft werkt aan soort gelijke technologie. Verder zijn er ook een aantal grote universiteiten onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden van deze techniek.Er is zo veel onderzoek en berichtgeving dat men er niet onderuit kan om te zeggen dat het een van de betere zo niet de enige kans hebber is om de interface van overmorgen te worden.

Maar wat kan er dan allemaal met deze techniek. Nu al kunnen wetenschappers in een test opstelling mensen dingen laten besturen door ze er aan te laten denken. Het leger van de verenigde staten heeft beelden vrijgegeven van onderzoek van deze techniek voor het besturen van een straaljager. Dit is al een paar jaar terug maar toen al werkte deze techniek zo goed dat de testpiloot zonder veel fouten en moeite door een gesimuleerd “hindernis baan” kon vliegen door alleen het vliegtuig te besturen met zijn gedachten.

Ik denk dat het niet alleen bij het naar buiten sturen van informatie blijft, maar dat er ook informatie van buiten naar de hersenen gestuurd kan worden die de gebruiker kan verwerken. Het patent van sony gaat trouwens over 2 richtingsverkeer met deze technologie. Het zal waarschijnlijk zijn eerste entree maken in de entertainment industrie omdat daar de meeste mogelijkheden zijn voor commercieel gebruikt. Zo zouden mensen kunnen ruiken in de virtuele omgeving waar ze lopen of zouden ze het kunnen voelen als het daar regent. Hoe ver deze techniek gebruik gaat worden en kan worden is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Maar als het kan dan zullen ze het naar mijn mening ook doen, en op zijn minst proberen.

Hiernaast worden interfaces natuurlijk ook steeds meer gericht op fysieke of tactiele input en feedback van de gebruiker. Mensen willen voelen wat ze doen. Om de gebruiker al iets in deze richting van feedback te geven is er een tijd geleden de “rumble” optie bij spellen opgekomen. Deze schokt en trilt als je bijvoorbeeld over een weg met kuilen rijd. Dit ging samen met de force feedback, voornamelijk voor vliegen. Deze gaf me of werkte tegen afhankelijk van de situatie van het vliegtuig.

De opvolger van morgen is dan ook niet zachtaardig. Het force feedback vest. Dit is een vest dat, net als de joystick, kracht uitoefend tegen de gebruiker om zo de realiteit te verhogen. Dit vest zou gebruikt kunnen worden bij fight games of bij shooters. Zo gaat er bij een rake klap niet alleen een stuke van de balk af gaat maar dat de speler ook een dreun krijg tegen zijn borst. Van wat er te vinden is van het vest heeft het een kracht van 45N, dat is ongeveer 4,5 KG die het kan uitoefenen. Dit soort ontwikkelingen zullen meer en meer komen, gamers maar ook gewone mensen willen beter beleven. Denk maar aan het geluid van een film. Zeker in de entertainment sector zal er vraag gaan komen. het moet steeds realistischer en steeds heftiger.

Al deze vooruit strevende input moet natuurlijk ook een bijpassende output hebben. Tegenwoordig gebruiken we daar schermen voor, zij het CRT of TFT. Hoewel tft net komt kijken staat ook hier voor morgen al een opvolger klaar. De OLED display. Dit zijn geen hele berg transistoren die een redelijke kans hebben om kapot te gaan maar allemaal kleine leds. Deze techniek is goedkoper en beter dan tft. Maar voor overmorgen is zelfs dit niet goed genoeg, als we iets in stijl aansturen dan moeten we daar ook in stijl feedback van krijgen. Dit gebeurt op schermen die geen scherm hebben.Projecteren in de lucht, zij het in 2 of in 3 dimensies. Nu al is er veel onderzoek naar holografie en de projectie hier van. Wetenschappers in Amerika zijn echter bezig met een beeldscherm dat zijn beeld in de lucht projecteert. Dit is dan wel nog in 2D maar de techiek zal zeker ook onderzocht worden door de huidige en toekomstige onderzoekers van holografie.

Interface

Ik denk dat de interface van de toekomst toch wel een combinatie is van alternatieve besturing, zoals bv met gedachten, en holografische projectie. Zeker in de huiskamer zal dit net zo gewoon worden als de tv. Mensen kunnen dan midden in hun film of game zitten en deze beleven. Verder kunnen ze op een snelle en simpele manier deze gebruiken door het gebruikt van hun gedachten.

Om deze vorm van besturing intuïtief te laten werken zal het niet zo zijn dat men alleen aan dingen moet denken om iets te doen. Het lijkt mijn makkelijker als het systeem de gedachten opvangt van wat de gebruiker van plan is als hij dit doet. Stel dat de gebruikt in een menu zit en er moet een item versleept worden, dan kan als het ware het item beet pakken en het verslepen. Omdat je dit bewust doet denk je er aan en zo kan het systeem dan volgen wat je aan het doen bent en correcte feedback geven, met andere woorden het item dat je “aanraakt”blijft aan je hand plakken en je kunt het verslepen en neer zetten. Op deze manier kun je op alle ruimte in de holografische projectie gebruiken zonder dat je bv voor een sensor van het systeem zit. Deze zit tenslotte op je hoofd, of misschien wel er in. Dit hangt een beetje af van de techniek en de normen en waarden van de samenleving.Op deze manier kunnen mensen dan games of interactieve films (films waarin je een rol speels) spelen.
Hier zijn een paar schetsen.

schets 1

Man die ruimtelijk spel speelt met figuren

 

schets 2

Man speelt sport spel in kamer op virtueel sportveld.

 

schets 3

Moeder en dochter kijken beide naar ander kanaal op virtuele tv.