Home Games & Simulatie Agoraphobia
Agoraphobia


Dit is een Project wat ik met 2 andere collega's heb kunnen doen tijdens een minor van 10 weken. De minor ging over serious games en we mochten zelf een onderwerp uit kiezen. We hebben toen gekozen voor het onderwerp angst en we wilde mensen die geen last van angst proberen te laten zien hoe is als je last hebt van bijvoorbeeld hoogte vrees. Hoe wel we weinig ervaring hadden in 3D en het 3D games hebben we de sprong toch gewaagd. 3D was tenslotte een van de betere manieren om onze boodschap over te brengen.

Het idee van de serious game die we wilde maken kwam snel. In de eeste week hadden we het concept klaar en waren aan het kijken naar welke angsten we wilden benaderen in deze game. Na wat onderzoek naar angst zelf en de verschillende angsten die er waren hebben we er 5 uit gekozen die we in de game wilden gaan verwerken. We hebben geprobeerd een aantal uiteen lopende angsten te pakken zodat het meer mensen kan aanspreken.

De eerste was hoogte vrees. Dit omdat het een angst is die bij veel mensen bekend was en waar veel mensen in varierende maten last van hebben. Ook in ons team was iemand die hier last van had dus dat hielp wel bij het toetsen van onze game. De tweede Angst is de angst voor het donker. Ook dit is een angst waar veel mensen bekend mee zijn. Verder gaf het een mooie variatie aan de game omdat dan niet alles bijvoorbeeld tijdens daglicht gebeurt. De derde angst is de angst voor monsters onder het bed. We hadden niet de intentie om een simulator te maken of een dood serieuze game. We wilde er ook een beetje humor in kunnen doen om het toch wel zware thema wat te breken. Daarnaast is het een angst waar vooral ouders mee te maken krijgen en waarbi dan meestal gezegt wordt dan het maar een verbeelding is en dat er niks aan de hand is. In zekere zin is het dan ook mensen een spiege voor houden wat bij de meeste angsten is er "niks" aan de hand. Toch is het voor de kinderen net zo echt als vor iemand met hoogte vrees. De 4e angst was de angst voor spinnen. Spinnen zijn bekend en hoe wel we voor tal van andere dieren en insecten hadden kunnen kiezen is deze redelijk bekend. De laaste was de angst voor kleine ruimtes. Ook deze is redelijk bekend, denk maar eens aan liften enz. Het is dan ook de bedoeling dat mensen door krijgen wat er door iemand heen gaat en dat het een stuk makkelijker gezegt is dan gedaan om je niet zo aan te stellen en je erover heen te zetten.

Nadat we deze lijst hadden zijn we begonnen aan het maken van een verhaal. Het is tenslotte een game en geen simulatie. We hebben toen een verhaalijn gemaakt waarin een gezin van 5 personen centraal stond. Deze hadden dan allemaal een eigen angst die ze moesten over winnen en zo ontstonden de 5 levels van het spel. Om de effecten van de angsten goed en soms wat overdreven weer te kunnen geven speelt het spel zich af in de dromen van het gezin. Zo konden we locaties vervormen.

Het idee om in 3D te gan werken was een mooie start maar er moest natuurlijk we veel gebeuren. Gelukkig was de grafische man van het team ( Cyriel martens) redelijk bekend met moddelen. Ik had mezelf leren werken met een real-time renderengine in de vakantie daarvoor en we hebben toen besloten om daar de eerste prototypes in te maken. Na anderhalve maand prototypes maken en testen in zowel de engine als het model werk kwamen we eindelijk op het punt om de game zelf te gaan maken.

Helaas hebben we de game niet helemaal kunnen afkrijgen. Zoals bij alles waren sommige singen moeilijker dan gedacht en waren er ook andere onvoorziene tegen slagen. We hebben uiteindelijk een demo van de eerste 2 levels kunnen maken. Hieronder staat een aantal screenshots van de game en een filmpje.
Er is ook en aparte site voor de game deze is hier te vinden. LINK

 

Agoraphobia Trailer : LINK


agoraphobia 01 agoraphobia 02 agoraphobia 03 agoraphobia 04
agoraphobia 05 agoraphobia 06